Att underlätta vardag till stockholm cyklister
SYFTET
Detta projekt syftar till att ta en koncept, en mobilapp som underlättar vardag till befintliga cyklister och uppmuntrar flera att använda cykel framför andra transportmedel. En koncept som inte finns i dagsläge men Stockholm är i stor behov av den.
Och allt detta med hjälp av befintliga öppna data i det syfte och för att uppmärksamma fördelarna med att cykla för både miljön och människors hälsa.
Med detta i åtanke har följande problemformulering tagits fram:
Hur kan man underlätta vardag till stockholms cyklister och uppmuntra flera att använda cykel som primer transportmedel?
Frågeställningar
Hur samlar man all möjlig information som cyklister behöver på ett ställe? Hur får man ut det mesta av den öppna data?
Hur motiverar man människor att cykla mer i vardagen?
Hur kan man stödja fördelarna med att använda en cykel som transportmedel?
Målgrupp
- Människor som bor i Stockholm och använder cykel som primär transportmedel
- Människor som bor i Stockholm och använder cykel ibland (i kombination med andra transportmedel)
ARBETSPROCESS
Med tanke på att vi vill utveckla en användbar produkt bestämde vi oss att följa Double diamond som metod. Detta innebär att följa processen igenom fyra moment:
- utforska
- analysera
- idégenerera
- prototypa
Sekunder research
Vi gjorde undersökning fritt på nätet, läst många artiklar om cyklar och cyklister i Stockholm, gick in i facebook grupper och läste igenom flera bloggar.
Intervjuer
För att få fram det mest relevanta feedback, analysera och komma fram till målgruppens behov har vi gjort kvalitativa intervjuer, genom att prata med personer och anpassa frågorna utifrån deras svar.
Vi intervjuade 3 kvinnor och 3 män i åldern 25-50 år. De bor i olika delar av Stockholm och jobbar eller studerar. Tre av de har flyttat till Sverige i vuxen ålder.
Personas
För att få bättre förståelse av målgrupp skapade vi två personas utifrån utförda intervjuer.
● Persona nr 1
Anna, 32 år
Bor vid Globen, söder om Stockholm med sin man och dottern.
Anna är anställd på heltid och jobbar som IT konsult.
Använder cykel varje dag istället för kollektivtrafik.
Hon cyklar oftast till förskolan och jobbet.
Cyklar både sommartid och vintertid
Köper aldrig SL kort, har inte egen bil
Gillar att ha koll på saker och ting.
“Time is money!”
● Persona nr 2
Jonas, 53 år
Bor i Nacka, med sin fru.
Jobbar på Södermalm som Product manager.
Jonas har cyklat i många år, men bara då och då, för det mesta sommartid. Han cyklar ibland till jobbet
Köper alltid SL kort
Åker bil ibland men tycker att det är onödigt och dyrt
“Gillar bekvämlighet man får när man åker bil :)”
Kundresor (Att cykla i Stockholm)
För att visualisera kundens vardag i samband med att använda sig av en resemedel skapade jag
en kundresa till båda personas, jag visade vad kunden gör före, under och efter en resa till tex jobbet och vad de känner frustrationer upplever de.
Utifrån dessa två kundresor kom jag fram till många ideer och förbättrings området.
Bygga hypoteser
I denna del av arbetet började jag bygga hypoteser för hur appen kan se ut, hur den kan fungera och vilka funktioner måste den innehålla. Allt började väldigt brett med fria tankar och idéer för att sedan plocka guldkorn och snäva ner det bästa till något som faktiskt går att göra.
Header |
Header |
|
|
|
|
Testa och validera
Under denna del har jag testat och validerat prototyp av plattformen och dess funktioner mot den verkliga målgruppen. Jag har fått bra feedback vilket har gynnat mig i dels min förståelse för användarnas behov samt i den fortsatta utformningen av slutprodukten. De kom massa bra input och detta väckte nya ideer och lösningar.
Förfina
Som nämnt ovan har användartest resulterat i en del modifieringar och förfiningar. Tack vare detta har jag kunnat gå från wireframes till mockups och prototyp som jag och målgruppen anser bör finnas i den slutgiltiga produkten.
BEHOV
Intervjuer visade att det finns mycket att se över för att underlätta befintliga cyklisters vardag och att uppmuntra flera att börja cykla mer.
Detta kan sammanfattas i några viktigaste behov:
- planera resa med exakt ankomsttid
- hitta parkeringsplatser
- hitta pumpstationer
- koll på trafikstörningar
- få allt samlat på en och samma ställe
RESULTAT
All arbete och research har resulterat i skapandet av en app “Cykla i STHLM”. I resultatet presenteras några av huvudfunktionerna av appen. De som har visats var viktigast för de människor jag intervjuade och de som research visade är jätteviktiga.
Första sidan har tydligt översikt över alla funktioner, samt tillgång till min profilsida. Första sidan har sju olika funktioner:
● Reseplanerare - visar exakta ankomsttider, antal kilometer och eventuella hinder på vägen. Ger möjlighet att spara antal kilometer man har cyklat för egen statistik och pepp (google mapp och GPS)
● Pumpstationer - cykelpumpstationer finns i hela stan, men de är inte synliga, det är svårt att upptäcka de. Funktionen visar alla cykelpump på en mapp och har möjlighet att navigera cyklister till närmaste cykelpump (informationen hämtas från Stockholm stad öppna data)
● Cykelparkering - det finns runt 30000 parkeringsplatser för cykel i Stockholm och med detta appen blir det lätt att hitta de. Funkunen visar alla på en mapp och har möjlighet att navigera cyklister till närmaste cykelparkering (informationen hämtas från Stockholm stad öppna data)
● Rekreativ cykling - cykla fritt, mäta kilometer och tid du har cyklat och sen välj att spara de. Bra för egen statistik och motivation (google mapp och gps)
● Cykeltvätt och cykel värkstad - Att tvätta sin cykel går inte så smidigt. Detta funktionen visar var närmaste cykelmtvättmashin finns eller cykelverkstad som utför cykeltvätt.
● Aktuella störningar - Funktionen visar olika byggnadsarbete som kan påverka cykelbanor (informationen hämtas från Trafiken.nu öppna data)
FÖRDELAR MED DETTA KONCEPT
- Appen är utformad för att vara enkel att användas
- Appen är utformad så att hjälpa att ta sig med cykel från punkt A till punkt B utan att behöva använda sig av flera olika hemsidor, appar och informationsblad
- Underlättar användning av cykel som transportmedel