Onboarding App

Projektet om appen för nyanställda innom spelbranshen

Vi fick i uppdrag att skapa en ombord applikation för spelbranschen. Vår utmaning var att skapa en applikation som skulle minska känslan av osäkerhet som nya anställda möter under sin ombordstigning.

MIN ROLL

  • UX research
  • User Testing
  • Design av Wireframes

TEAM

  • Sex kollegor under forsknings-, definierings- och idéstadiet
  • Senare delades upp i mindre grupper under prototyp fasen där jag arbetade tillsammans med två kollegor till

VERKTYG

  • Figma
  • Adobe XD
  • Penna, papper och många post-it-lappar

DISCOVER

Forskningsmetod: Intervjuer

Vi intervjuade totalt tio personer från spelbranschen (nya och nuvarande anställda) samt HR om deras ombordstigning process. Intervjuerna transkriberades och kluster rades enligt återkommande teman.

DEFINE

Metoder

  • Affinity maps
  • Personas
  • Empathy maps
  • Storyboards
  • Journey maps
  • Mastery path
  • Effect kartan
  • Value proposition canvas
Header Header Header
Affinity map Resultat från intervjuerna Effekt karta
Affinity map Resultatet från intervjuerna Effekt kartan

Empathy map

Empathy map

Hisspitch

Vi bygger en on-boarding applikation för ny anställda inom spelbranschen så att de så snabbt som möjligt kan känna sig bekväma inför sin nya roll och vardag på företaget, och för att minska osäkerheter kring rollen.

IDEATE

Under denna fasen fick vi uppgift att välja en aspekt av applikationen att arbeta vidare med. Tanken var att ha en sektion med handledning för spelmotorn baserat på olika roller hos företaget, i vårt test scenario, en animatör.

IDEATE

PAPERS PROTOTYP

Efter definering av användarens behov och begränsningar så började vi att designa våra första prototyper.

  • Lightning Pemo. Vi fick på några få minuter skapa en varsin prototyp inom arbetsgruppen och håll på med det i några omgångar tills att vi hade ett antal olika prototyper. När vi väl var färdiga så började vi jämföra vad vi hade gjort och försökte ta fram dem bästa delarna av varandras prototypera.
  • Papers Prototyp. Så fort vi ungefär hade en aning hur appen skulle se ut och vilka funktioner den skulle ha så kunde vi påbörja skapandet av en slutgiltig prototyp av paper som skulle vara någolunda interaktiv. När den var färdig så fick vi testa den på andra klasskamrater för att se om det var lätt att förstå sig på våra val av knappar, rutor och annat som man ska interagera med.
Header Header
Pappers prototyp Pap prototyp 1

WIREFRAMES

Efter testen av våran pappersprototyp så implementerade vi ändringar, efter det började vi med digitalisering. I början var vi fokuserade på vårt logg in flow och spel motorns flow.

Wireframes

MOCKUP

Efter att vi skapat våra wireframes och var nöjda så påbörjade vi att göra en mockup av den som skulle vara helt interaktiv. Steget därefter var att testa våran mockup på människor inom spelbranschen eller andra som kan ge bra feedback om våran app.

Mockup

USER TESTING

Vi hittade 3 personer varav en som jobbade inom spelbranchen. Pessa 3 intervjuades och gav oss en hel del feedback kring våran inloggning, intro skärm, hemma skärm och spelmotor biblioteket. Vi fick feedback på samtliga delarna av prototypen och kunde därefter summera informationen och fokuserA på dem största problemen som vår mockup fick.

Testing

Positiv

  • Nyhetsflöde som delar viktig information om arbetsplatsen
  • Ett inbyggt schema som kan kopplas till andra appar

Negativ

  • Spelmotorns app lektioner i video och text är inte lämpat för en mobilskärg
  • Informationen som appen delar bör fokusera mer på arbetsplatsen och företaget som tänkt använda sig av -appen

HIGHFIDELITY

HF

Efter all input från våra user tests så började vi med vår Hi-fi. Mycket av feedbacken vi fick kommenterade på att ha ett videobibliotek kanske inte var en sån bra idé när det var exklusivt i mobilformat.

Och att ha en screenshare skulle inte heller vara en sån bra lösning(det var något vi provade), bara ett försök på att envist behålla något i ett format som inte passade ett videobibliotek som ska lära ut. Det var en mer självklarhet att om ett videobibliotek fanns så skulle det finnas tillgängligt vid den anställdes arbetsyta, med länkar från ett Google dokument eller Excel.

Om våra testare verkligen hade varit nyanställda hade dom förväntat sig finna mer generell information om sin arbetsplats och sina kollegor. Platsen där dom arbetar på är helt ny till dem, att veta vart toaletter ligger och hur regler i köket fungerar kändes mer viktigt. Att ha alla dem andra anställda och kunna söka efter sina kollegor var också en önskan, om det fanns en karta eller liknande som visade vart i byggnaden dem arbetade var också bra då dem kunde gå direkt till dem.

SLUTSATS

Det har varit mycket nytt och okänt men trots allt så har vi kommit till vårt mål och känt oss nöjda med det vi åstadkommit. Jag har lärt mig mycket av att använda Figma och samla ihop data för att sen sortera den och finna de användbara delarna för att sen ge den form och design. Jag tycker att dem ändringarna vi har gjort i Hi-fi versionen är bra men jag skulle helst vilja göra fler User Tests för att se om dem ändringarna vi implementerat faktiskt passar.