Gestaltning av mindset kopplat till Pengar, Förstudierapport
BAKGRUND
Pengar! är ett projekt som finansieras av Allmänna Arvsfonden som
avslutas i en museumsutställning på Arbetets Museum (Arbetsmuseet) i Norrköping 2022. Syftet med projektet är att öka medvetenheten kring betydelsen av pengar som ett verktyg, både idag och historiskt, samt i förhållande till hållbarhetsfrågor och våra ekonomiska system.
Som en del av detta projekt hade vi mål att att utforma en digital plattform. Plattformen är byggd kring att målgruppen (15-25) själva ska kunna göra aktiva val utifrån deras hjärtefrågor och vad de brinner för.
Det vi även har lagt stor vikt vid är att leda målgruppen in i plattformen på ett roligt och familjärt sätt så att ett intresse samt engagemang kan gro hos användarna. Vi siktar på att inspirera till att användarna själva söka efter kunskap och öka sin förståelse för komplexa fenomen.
MÅL
Skapa en digital plattform som är engagerande, som uppmuntrar till utforskning och inbjuder användaren att reflektera över vad de har lärt sig.
Ett krav för detta projekt var att använda gamification. Vi bestämde oss för att fokusera på spelmekanik som uppmuntrar till utforskning och reflektion inom plattformen.
TEAM
Sex kollegor och vi hade alla vårt eget ansvarsområde.
MIN ROLL
- UX Research
- UI Desig
- Arbete med metoder
ARBETSPROCESS
● Förstå kunden och uppdraget
Analysera målet med projektet och vad det faktiskt innebar med hjälp av olika workshops
● Research
Sekundär research på case-beskrivningens uppdrag och ämnen den omfattande. Research kring pengar som fenomen och dess relation till hållbarhet och miljö
● Förstår målgruppen
Vilka är denna plattform för och hur fungerar/tänker de som kommer att ta del av den? Likaså här gjordes en rad olika workshops vilka resulterade i att vi begränsade målgruppen till 15 – 19 åringar, det vill säga den stora majoriteten som kommer ta del av det publicerade materialet
● Bygga hypoteser
Vi började väldigt brett med fria tankar och idéer för att sedan plocka guldkorn och snäva ner det bästa till något som faktiskt går att göra. Slutligen landade våra hypoteser i en snarare verklighetsförankrad nisch med en plattform vi anser att kunden faktiskt kan implementera direkt snarare än ett abstrakt koncept
● Testa & Validera
Under denna del har vi testat och validerat vår prototyp av plattformen och dess funktioner mot den verkliga målgruppen. De punkter vi har testat, för att nämna några essentiella, så har vi validerat den visuella designen, funktioner, vad som hade fått dem att bli och förbli engagerade/intresserade samt vilka delar som bör undvikas
● Förfina
Användartest har resulterat i en del modifieringar och förfiningar. Tack vare detta har vi kunnat gå från Lo-FI (wireframes) till Hi-Fi med innehåll vi och målgruppen anser bör finnas i den slutgiltiga plattformen
VERKTYG
RESULTAT
Skapande av plattformen ”Ditt val, Din framtid” - där användaren får utforska det komplexa ämnet pengar och hållbarhet utifrån ens autentiska jag - det man brinner för.
Efter en intresseväckande introduktionsvideo får användaren möjlighet att göra ett quiz som ska resultera i en personified avatar. Denna avatar är tänkt att på ett enkelt sätt visualisera och tydliggöra hur de som utför quizet tänker och fungerar” i relation till ämnet.
För att vidare kontinuerligt skapa ett engagemang och intresse hos användarna kommer det att erbjudas olika former av kunskapstester, med olika svårighetsgrader, där användaren får testa sina kunskaper samt att svaret resulterar i vad han eller hon kan tänkas vara mest intresserad av att utforska vidare.
Vår slutprodukt tar vidare i hänsyn till (dagens) ungdomars behov av snabb konsumtion. Det ska gå fort men samtidigt lärorikt.
FÖRDELAR MED DETTA KONCEPT
- Lärdom på olika nivåer som kan tas in på olika sätt, exempelvis videos, poddar, text, kunskapstest etc.
- På varje kort kommer det att finns ”key points” med syfte att ge en snabb överblick samt så ett kunskapsför
- Man får en snabb överblick av ”smörgåsbordet” genom de taggar man väljer själv att utforska
- En plattform med fina och roliga bilder för en familjär känsla och en lugnande ton
- Kan användas både på mobil och webb för ännu mer frihet
- Enkelt underhåll och förvaltning då plattformen bygger på enkla moduler
PLATFORM ANALYST
Med hjälp av Yo-kai Chous, Octalysis-verktyg, har vi gjort en analys av den plattform vi skapat. Av bilden framgår det att plattformen primärt fokuserar på Meaning, Empowerment samt Social Influence.
METODER
- Double Diamond (som överliggande ramverk )
- Secondary & Primary research
- Affinity mapping
- Abstract ladder
- Octalysis Prime
- Fibonacci Golden ratio
- Bartle player type
- Crazy Eight
- Agile (Kanban, Retrospect osv )
- User Testing
TIMELINE